-
Ułatwienia dostępu
Ułatwienia dostępu Strona BIP
zobacz nasz BIP-
Wyszukiwarka
Wyszukiwarka
Menu
Menu
Ważne strony
Porady dla rodziców
Ja sam! Ja sama! O samodzielności dziecka
Samodzielność to jeden z najważniejszych elementów rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Umiejętność samodzielnego radzenia sobie w codziennych sytuacjach, podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów wpływa na poczucie własnej wartości i pewność siebie dziecka. W niniejszym artykule omówimy, jak wspierać rozwój samodzielności u dzieci w wieku przedszkolnym, jakie są korzyści z takiego podejścia oraz w jaki sposób przedszkole przyczynia się do tego procesu.
Wspieranie rozwoju samodzielności
Zgodnie z badaniami zawartymi w publikacji „Rozwój psychiczny dziecka w wieku przedszkolnym” autorstwa Małgorzaty Rączki, samodzielność jest kluczowym aspektem rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka. „W wieku przedszkolnym dzieci zaczynają coraz bardziej angażować się w różne czynności i zadania, co przyczynia się do budowania ich pewności siebie oraz zdolności do samodzielnego działania” (Rączka, 2021). Dzięki aktywnemu uczestnictwu w codziennych obowiązkach, takich jak ubieranie się, czy pomoc w przygotowywaniu posiłków, dzieci uczą się odpowiedzialności i niezależności.
W książce „Pedagogika wczesnoszkolna” autorstwa Anny Kowalskiej, podkreśla się, że „zachęcanie dzieci do samodzielności od najmłodszych lat jest fundamentalne dla ich dalszego rozwoju. Samodzielność nie polega jedynie na wykonaniu określonych czynności, ale także na nauce podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów” (Kowalska, 2020). Samodzielne podejmowanie prostych decyzji, takich jak wybór ubrań czy zabawy, sprzyja rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia i planowania.
Przygotowanie dziecka do samodzielnego funkcjonowania w przedszkolu
Przed rozpoczęciem edukacji przedszkolnej, kluczowe jest przygotowanie dziecka do samodzielnego funkcjonowania w nowym środowisku. Jak zauważa Ewa Nowak w publikacji „Przedszkole jako miejsce wsparcia rozwoju dziecka” „proces adaptacji do przedszkola można ułatwić przez wcześniejsze wprowadzenie dziecka w rutynę przedszkolną, nauczenie go podstawowych umiejętności samodzielności oraz stworzenie pozytywnego obrazu tego etapu edukacji” (Nowak, 2019). Rodzice powinni wprowadzać dziecko w świat przedszkola poprzez zabawy symulacyjne, takie jak „przedszkolne” zajęcia w domu, co pomoże w zminimalizowaniu stresu związanego z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej.
Wpływ przedszkola na rozwój samodzielności
Przedszkole odgrywa istotną rolę w kształtowaniu umiejętności samodzielności u dzieci. W środowisku przedszkolnym dzieci mają szansę na codzienne wyzwania i sytuacje, które wymagają samodzielnego działania. Współpraca z rówieśnikami, uczestnictwo w zajęciach i realizowanie prostych zadań rozwija zdolność do samodzielnego myślenia i działania. Jak podkreśla Kowalska: „Przedszkole jest miejscem, gdzie dzieci uczą się nie tylko poprzez zabawę, ale także poprzez samodzielne wykonywanie zadań i rozwiązywanie problemów w grupie” (Kowalska, 2020).
Kolejnym aspektem jest możliwość nauki przez modelowanie. Dzieci obserwują dorosłych oraz starsze dzieci i naśladują ich zachowania. „Dzieci uczą się samodzielności poprzez obserwację i naśladowanie, co jest kluczowe dla ich rozwoju” (Nowak, 2019). Przedszkole, jako miejsce wspólnej zabawy i nauki, stwarza naturalne warunki do kształtowania umiejętności społecznych oraz samodzielności, co ma długotrwały wpływ na dalszy rozwój dziecka.
Podsumowanie
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym jest niezwykle istotnym aspektem jego rozwoju emocjonalnego i społecznego. Poprzez codzienne zadania i wyzwania, dzieci uczą się odpowiedzialności, rozwiązywania problemów oraz podejmowania decyzji. Przedszkole pełni kluczową rolę w dalszym rozwijaniu tych umiejętności, oferując dzieciom wsparcie oraz okazje do praktykowania samodzielności. Współpraca rodziców i przedszkola w zakresie wspierania rozwoju samodzielności dziecka ma fundamentalne znaczenie dla jego przyszłego sukcesu i dobrostanu.
Bibliografia:
- Rączka, M. (2021). Rozwój psychiczny dziecka w wieku przedszkolnym. Wydawnictwo Edukacyjne.
- Kowalska, A. (2020). Pedagogika wczesnoszkolna. Wydawnictwo Naukowe.
- Nowak, E. (2019). Przedszkole jako miejsce wsparcia rozwoju dziecka. Wydawnictwo Psychologiczne.
- autor: Aleksandra Szopa
Odnośniki
Informacje kontaktowe
Dane kontaktowe
Przedszkole Publiczne Jelonek w Papowie Toruńskim
ul. Warszawska 24, Papowo Toruńskie
87-148 Łysomice
Kontakt sekretariat:
56 678 32 83
516 077 147
e-mail: przedszkole@przedszkole-jelonek.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza ePUAP2
Przedszkole Publiczne Jelonek w Papowie Toruńskim: /PPJELONEK/SkrytkaESP