Przedszkole Publiczne

kącik logopedy

logopeda

LOGOPEDA RADZI…

 

E_DO STRONY 1_Wpisy do strony_logopeda_2017-2018_Schemat logopedyczny1

paluszkowa wiosna info na strone

Kochani Rodzice!
Zapraszam do zabawy z rymowankami usprawniającymi narządy mowy !!!

TAŃCE

Krzyś włączył telewizor
(mlaskamy czubkiem języka)
I siadł na krześle zachwycony,
(wypowiadamy „ooo” w zachwycie)
Bo zobaczył na ekranie grupę ludzi roztańczonych.
(dotykamy językiem na zmianę górnych i dolnych dziąseł, policzka prawego i lewego w jamie ustnej)
Hop! Hop! W górę skacze zwinnie,
(dotykamy czubkiem języka podniebienia)
Dookoła krążą pięknie.
(krążymy językiem w jamie ustnej)
Noga w prawo,
(wsuwamy język do prawego policzka)
Noga w lewo,
(wsuwamy język do lewego policzka)
Ktoś przytupnie,
(kląskamy)
Ktoś przyklęknie.
(dotykamy czubkiem języka na przemian lewego i prawego ostatniego dolnego zęba)
Ręce w górę,
(unosimy ręce do góry a czubkiem języka dotykamy górnych zębów)
Ręce w dół
(opuszczamy ręce, czubkiem języka dotykamy dolnych zębów)
I już klaszczą bardzo zgodnie.
(klaszczemy i kląskamy)
Krzyś też skacze przed ekranem, mocno tak, że zgubił spodnie!!!

OBRAŻONA ZOSIA

Obraziła się Zosia na brata,
(wciągamy wargi do jamy ustnej)
bo powiedział, że jej język bezustannie w buzi lata.
(dotykamy językiem zębów górnych, dolnych i wewnętrznej strony policzków, mając otwartą buzię)
Język głęboko schowała,
(Cofamy język i chowamy do buzi)
minę ptaka udawała.
(otwieramy i zamykamy wysunięte do przodu wargi przy zaciśniętych zębach)
Brat uśmiecha się do Zosi
(pokazujemy zęby w szerokim uśmiechu)
i za chwilę coś przynosi.
(dotykamy czubkiem języka kolejno górnych zębów)
I już Zosia też się śmieje,
(rozciągamy wargi w uśmiechu przy zasłoniętych zębach)
pogodziła się z bratem,
(podajemy sobie ręce na zgodę)
bo jej przyniósł ulubioną słodziutką cukrową watę.
(poruszamy wargami jak podczas jedzenia)

KŁÓTNIA W PRZEDSZKOLU

Dziś w przedszkolu nieciekawie pokłócili się w zabawie:
Kasia,
(czubkiem języka dotykamy ostatniego górnego zęba po prawej stronie)
Ewa
(czubkiem języka dotykamy ostatniego górnego zęba po lewej stronie)
Oraz Olek.
(dotykamy czubkiem języka górnych siekaczy)
Głośno płaczą, siedząc przy stole.
Olek płacze : „Aaaa…
(powtarzamy „aaaaa”przy szeroko otwartej buzi)
Kasia moje autko ma”.
( wibrujemy wargami)
Ewa płacze: „Eee…
(powtarzamy „eeeee”przy szeroko otwartej buzi)
Olek zabrać misia chce”.
(czubek języka przesuwamy po podniebieniu w kierunku gardła)
Kasia płacze: „Uuuuu…
(powtarzamy „uuu” z wysuniętymi, otwartymi ustami
Nie ma moich puzzli dwóch”.
(dwukrotnie kląskamy)
„Euaeua”-
(powtarzamy „eua” z przesadnym ruchem warg)
Rozpaczliwa piosnka ta.
(robimy z warg podkówkę- smutną minę)
Pani rozłożyła ręce:
(rozkładamy ręce)
„No, nie kłóćcie się już więcej
(poruszamy ręką i palcem wskazującym w zaprzeczeniu)
I na zgodę rączki dajcie.
(podajemy sobie ręce)
Odtąd sobie pomagajcie!

bibliografia: Grażyna Wasilewicz “Gdzie jesteś języczku?”, wyd. Harmonia

Drogi Rodzicu !!!

 

  • Bacznie obserwuj, czy twoje dziecko reaguje na dźwięki. Dziecko najpierw uczy się słuchać, a później mówić. Jeśli twoja pociecha ma nieprawidłowy słuch, bez pomocy (udzielonej jak najwcześniej) nie będzie możliwy rozwój mowy.

     

  • Mamo, karm swoje dziecko piersią. Tylko taki rodzaj karmienia zapewni mu optymalne warunki do prawidłowego rozwoju mięśni żuchwy, mięśnia okrężnego ust i prawidłowego rozwój zgryzu. Po pierwszym roku życia karm dziecko łyżeczką i eliminuj z diety pokarmy zmiksowane na papkę, umożliwiaj mu gryzienie większych twardych kawałków jedzenia. 

    • PRAWIDŁOWO ROZWNIĘTE FUNKCJE POKARMOWE SĄ PODSTAWĄ DLA PRAWDŁOWEJ PRACY NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH. 

  • Unikaj podawania dziecku smoczka. Stosowanie go może mieć wpływ na powstanie wady zgryzu.  

    • Jeśli nie da się go uniknąć, spróbujcie rozstać się z nim pod koniec pierwszego roku życia, gdy zanika silny odruch ssania.

  • Zwracaj uwagę, czy dziecko w trakcie snu oddycha przez nos. Jeżeli oddycha przez nos, poproś pediatrę o ustalenie przyczyny. Nieprawidłowy tor oddechowy ( przez usta) może być skutkiem obniżonego napięcia mięśniowego lub przerośniętego migdałka . 

    • Taki sposób oddychania determinuje nieprawidłową wymowę.

  • Mów do dziecka od pierwszych chwil jego życia. Opowiadaj, co przy nim robisz i co dzieje się wokół. W trakcie dialogu prowadzonego z małym dzieckiem zwracaj uwagę, by widziało twoją twarz- będzie mogło obserwować i naśladować twoją mimikę.

  • Rozwijaj aktywność fizyczną dziecka, która wpływa na funkcjonowanie mózgu, zdolności poznawcze, intelektualne.Stwórz dziecku warunki do zabaw ruchowych, które angażują mięśnie całego ciała, np. pływanie, jazda na rowerze, rolkach oraz tych rozwijających sprawność dłoni i paluszków ( lepienie, klejenie, malowanie palcami, nawlekanie koralików), masuj dłonie dziecka, wykorzystuj zabawy paluszkowe.

     

  • Rozwijaj słownik dziecka poprzez zabawę, wykorzystuj ku temu każdą chwilę, na przykład spacer, jazda samochodem, posiłki, czynności pielęgnacyjne, ubieranie. Powtarzaj nazwy przedmiotów wiele razy, aby utrwalić wzorzec słuchowy słów.

     

  • Opowiadaj dziecku bajki, czytaj książki i wierszyki- usprawnisz jego koncentrację, pamięć słuchową, a także rozbudzisz zainteresowanie światem. Angażuj w trakcie wspólnej zabawy zmysły słuchu, dotyku i wzroku dziecka.

 

  • Odpowiadaj na pytania dziecka cierpliwie i wyczerpująco.

  • Uważnie słuchaj, nie przerywaj dziecku i unikaj kończenia jego zdań.

  • Dyskretnie poprawiaj pojawiające się błędy w wypowiedzi, nie ośmieszaj, nie krytykuj. Stwórz sprzyjającą atmosferę rozmowy.

  • Śpiewaj dziecku piosenki, wyliczanki, uczcie się rymowanek.

mi_banki1

poranna gimnastyka języka